Anmeldelse af Segway Ninebot ES2

nov 10, 2019 | Test / Anmeldelser

Ninebot ES2 fra Segway er elektrisk løbehjul nr. 2 i Ninebot-familien, og er efterfølgeren til den velkendte Ninebot ES1.

ES2 er let og stilfuld og tilbyder et væld af nyttige funktioner, der gør turen behagelig og sjov. Støddæmpere, tyveribeskyttelse, fuld app-kontrol, farvede LED-lamper, er bare nogle af de funktioner jeg elsker ned Ninebot ES2.

 

Kørselsoplevelse

Min første tur på Ninebot ES2 var overraskende smooth. Jeg fik med det samme følelsen af at have kontrollen og styre el-løbehjulet og ikke omvendt. Derfor er det min klare oplevelse, at denne model vil være perfekt til begyndere. ES2 er hurtig og let af manøvrere og tager ikke meget mere end et minut at vænne sig til.

Sammenlignet med andre el-løbehjul med lignende prisklasse og vægt, er Ninebot ES2 lidt bedre på en række parametre. Det er nemt at styre, især når du kører med lav hastighed. Cruise-control og to forskellige bremsesystemer gør det nemt for dig at tilpasse dig både hvilken type vej du kører på og trafikken – samtidig med at du føler dig sikker.

Gashåndtagene er lette at skubbe og er super responsive. Brug det højre gashåndtag til at accelerere, og den venstre til at aktivere den regenerative bremse. Hvis du har lyst til det, kan du også bruge den bageste manuelle bremse. Nogle gange er det godt at være i stand til at kontrollere hastigheden med din fod ved at træde på bremsen – jo hårdere du trykker, jo mere bremser den.

Generelt vil jeg sige, at ES2 er et solidt valg, når man kører i byen på en tør dag. Mens el-løbehjulet er IP54 beskyttet (vandtæt), har dens dæk ikke imponerende meget greb. Jeg vil anbefale dig at undgå at køre på pladder-våde overflader, især hvis du ikke er for erfaren med det.

Forhandler:

Pris:

3.795 kr.

Aktuelt tilbud:

Kørselsoplevelse

Min første tur på Ninebot ES2 var overraskende smooth. Jeg fik med det samme følelsen af at have kontrollen og styre el-løbehjulet og ikke omvendt. Derfor er det min klare oplevelse, at denne model vil være perfekt til begyndere. ES2 er hurtig og let af manøvrere og tager ikke meget mere end et minut at vænne sig til.

Sammenlignet med andre el-løbehjul med lignende prisklasse og vægt, er Ninebot ES2 lidt bedre på en række parametre. Det er nemt at styre, især når du kører med lav hastighed. Cruise-control og to forskellige bremsesystemer gør det nemt for dig at tilpasse dig både hvilken type vej du kører på og trafikken – samtidig med at du føler dig sikker.

Gashåndtagene er lette at skubbe og er super responsive. Brug det højre gashåndtag til at accelerere, og den venstre til at aktivere den regenerative bremse. Hvis du har lyst til det, kan du også bruge den bageste manuelle bremse. Nogle gange er det godt at være i stand til at kontrollere hastigheden med din fod ved at træde på bremsen – jo hårdere du trykker, jo mere bremser den.

Generelt vil jeg sige, at ES2 er et solidt valg, når man kører i byen på en tør dag. Mens el-løbehjulet er IP54 beskyttet (vandtæt), har dens dæk ikke imponerende meget greb. Jeg vil anbefale dig at undgå at køre på pladder-våde overflader, især hvis du ikke er for erfaren med det.

Komfort

ES2 er et meget veludviklet el-løbehjul. Til prisen er det enormt behageligt at køre på, hvilket er en af ​​grundene til, at jeg har brugt det til min daglige tur til og fra arbejdet, siden jeg har fået det. Det er let i vægt, sammenfoldeligt og nemt at transportere når du ikke kører på det (også selvom du ikke har muskelmasse som Schwarzenegger i 70’erne).

Et minus er dog at dækkene er hårde. Den eneste grund til, at el-løbehjulet faktisk er rart at at køre med på fortov og hullet asfalt, er på grund af de gode støddæmpere. Et plus på samme konto er dog, at gummihjulene af gode grunde aldrig punkterer.

ES2 har (heldigvis) støddæmper på begge hjul. Fjedrene gør et godt stykke arbejde med at absorbere større buler og huller i vejen. Jeg vil dog ikke anbefale at køre off-road med.

 

Acceleration og tophastighed

De officielle specifikationer angiver, at el-løbehjulet kan nå en maksimal hastighed på 25 km/t Det kan jeg bekræfte er rigtigt, og faktisk kan du endda komme hurtigere op end det – især hvis du vejer 60 kg eller mindre.

Nå – men for at uddybe lidt:

Ninebot ES2 har tre powermodes:

Sportstilstand: Maksimal acceleration og hastighed, øget batteriforbrug. En chauffør, der vejer 61 kg, kan accelerere fra 0 til 25 km/t på 6,5 sekunder på en plan overflade.

Standardtilstand: Moderat acceleration, maksimal hastighed på 20 km/t.

Hastighedsbegrænsningstilstand: Relativ langsom acceleration, hastighedsgrænse på 15 km/t.

Med en børsteløs 300W motor kører ES2 fint op ad bakke. Alt, der er under 15 grader, bør ikke være et problem at komme op af. Det går dog langsommere, når man kører op ad skråninger mere end 10 grader. Jo tungere du er, jo sværere er det for løbehjulet af trække dig op.

Bemærk: Overvej altid at bære en hjelm. Dette el-løbehjul kan køre hurtigere end en cykel, så sørg for at tage sikkerheden seriøst!

Rækkevidde

Med et batteri på 187 W/t er scooterens maksimale rækkevidde 25 km. Lithium-batterierne er fremstillet af Samsung. Hvis du kører på plan overflade og vægt op til 70% af den maksimale kapacitet (som er 100kg), vil du sandsynligvis være i stand til rent faktisk at få de 25 km ud af el-løbehjulet. Når det er sagt, er der også nogle andre faktorer, der bestemmer din batterilevetid.

Først og fremmest er rækkevidde meget afhængig af, hvor mange gange du starter fra fuldstændig stilstand. Dette betyder, at du kan øge rækkevidden ved at selv at sparke 3 eller 4 gange fra et stop, inden du bruger gashåndtaget (husk det jo faktisk er et løbehjul) 😉

Den anden faktor er bakker. At sparke, mens du kører op ad bakker, øger batteriets levetid betydeligt.

Den tredje faktor er, hvor ofte du bruger den elektriske bremse. El-løbehjul har en mekanisk og en elektrisk bremse. Ved at aktivere den elektriske bremse, mens du kører ned ad bakke, genoplader du batteriet (lidt).

Den fjerde faktor er vinden – medvind kan let påvirke rækkevidden ca. 10% i den ene eller anden retning..

Den femte og sidste faktor er hastighed. Som nævnt tidligere er hastighedsbegrænsningstilstand den foretrukne “power mode” hvis du vil køre længst.

Køb et ekstrabatteri til ES’eren og undgå rækkeviddeproblemer:

Hvis du ikke ønsker at bekymre dig om noget af ovenstående, kan du lige så godt købe et sekundært batteri. Ved at have to gange batterikapaciteten, kan du køre op ad bakker uden at bruge dine ben. Desuden er fordelene også:

– Hurtigere acceleration

– Højere maksimalhastighed – selvom det ikke er nævnt i de officielle specifikationer, giver et sekundært batteri dit el-løbehjul en hastighed på op til 30 km/t.

Bemærk – det er ikke lovligt i Danmark at køre på offentlige veje på el-løbehjul der kan køre over 20 km/t.

Kvalitet og udseende

ES2 har et elegant og enkelt design. Det ser på ingen måde billigt ud. Faktisk vil jeg gå så langt til at det ser meget elegant og moderne ud. Det ser endnu bedre ud med de farvede LED-lys tændt. El-løbehjulet findes i to farver – sølv og sort.

Sammenlignet med Ninebot ES1, ligner den nyere ES2 på mange områder den gamle, dog med få vigtige forbedringer. Begge modeller har de samme aluminiumskroppe med plastikdæksler på hjulene. De deler også den samme type faste gummihjul, bagerste fodbremse af plast og gashåndtag i plast. Ligesom sin forgænger føles Ninebot ES2 robust.

Nu er den største forskel efter min mening, at ES2 har gummihåndtag, mens ES1’erens håndtag er af blødt skum. Skum er behageligt, men det går hurtigt i stykker. Så fed upgrade her.

Sammenlignet med Xiaomi M365 ser ES2 enklere ud. Dets batteri er placeret inde i stangen og ikke under “stå-brættet”. Derfor ser ES2’eren tynd ud sammenlignet med M365’eren. Dette gør også vægtfordelingen lidt anderledes, da en stor del af vægten er i T-bjælken. 

En anden ting, der adskiller ES2 fra M365 er de faste gummidæk. Nogle argumenterer måske for, at oppustelige dæk har bedre affjedring og giver en mere behagelig køretur. Selvom jeg er enig i det, er jeg meget glad for at vide, at uanset hvor jeg kører, vil jeg aldrig stå med et fladt dæk på min ES2. Disse dæk slides dog over tid, og du bliver nødt til at udskifte dem hver 2-300 km, afhængigt af hvor og hvordan du kører.

Nyttigt tilbehør

Her er en liste over nogle af det mest nyttige ekstra tilbehør, som du kan tilføje til din Ninebot ES2 (ikke inkluderet i pakken):

  • Sekundært batteri.
  • En mobilholder.
  • En cykelklokke.

Yderligere funktioner

Et af de største fordele ved Ninebot ES2 er mængden af ekstra funktioner. Selvom det ikke hører til de mest high-end racing-løbehjul, føles ES2 overhovedet ikke som en budgetmodel.

Hvorfor spørger du? Nu skal du høre:

I modsætning til de fleste el-løbehjul i denne prisklasse kommer ES2 med en LED-skærm på T-bjælken. Skærmen giver dig mulighed for at overvåge din hastighed og det resterende batteri uden behov for at have din telefon tændt på hele tiden. Det er noget, M365 mangler meget. Knappen under skærmen giver dig mulighed for at slå el-løbehjulet til og fra, samt skifte mellem de tre strømtilstande eller “power modes” om du vil.

Så snart du får el-løbehjulet, bliver du bedt om at connecte den til din smartphone. Dette gør du gennem den officielle Ninebot-app. Når de er connected til hinanden, kan du bruge din telefon til at få adgang til følgende statistikker og tools:

 

  • Statistikker såsom aktuelle hastighed, kilometertal og batterilevetid.
  • Tyverisikring – lås dit el-løbehjul når som helst. Når det er låst, modtager du en advarsel på din telefon, så snart nogen forsøger at flytte dit el-løbehjul. Det vil også aktivere bremserne, hvilket gør det sværere at bevæge sig med det.
  • Skift hastighedsvisningen fra kilometer i timen til miles per hour (hvis du synes det er sjovere eller har amerikanske rødder).
  • Køretøjsdiagnostik.
  • Softwareopdateringer.
  • Læringscenter. Appen indeholder nogle grundlæggende tutorials om, hvordan du konfigurerer og kører på dit el-løbehjul. Virkelig brugbart for nye brugere, især hvis du ikke har brugt et el-løbehjul før.
  • Styr de farvede LED-lys.

Lys / LED

Ninebot ES2 leveres med tolv LED-pærer under “stå-brættet”. Udover at se seje ud, er det dermed meget lettere for de øvrige trafikanter at se dig om natten. 

Fra appen kan du tilpasse farverne på LED-lysene fuldstændigt samt slå dem til og fra. Baglygterne kan også tændes fra din telefon, selvom deres farve ikke kan tilpasses.

Specifikationer

Maks hastighed: 25 km /t med et batteri, 30 km/t med to.

Maks afstand: 25 km rækkevidde med et batteri, 45 km med to.

 

Opladningstid: ca. 3,5 timer

Motorstørrelse: 300W børsteløs motor.

 

Vægt: 12 kg

Maks. Vægt for chauffør: 100 kg.

 

Max hældning: 10 ° med et batteri, 15 ° med to.

Dækstørrelse: Foran: 20 cm, bagside: 19,2 cm.

 

Bremser: Manuel bremser på baghjulet, elektriske bremser på fronten

 

Foldede mål: 1130x430x400 mm.

 

Udvidede dimensioner: 1020x430x1130 mm

 

Materiale: Ramme og håndtag lavet af stærk aluminium

Vand- og støvafvisende: IP54.

 

Konklusion

ES2 er et lille og alsidigt el-løbehjul, der kan spare dig for mange penge på lang sigt (hvis du normalt bruger offentlig transport). Selvom det ikke er den slags el-løbehjul, du ville bruge til at tage på lange ture, er det et af de bedste valg for den daglige pendler. De af jer, der bor i bakkede områder, kan også sagtens bruge det – her vil jeg dog anbefale at købe et ekstra batteri fra starten.

Jeg er ekstremt tilfreds med mit køb og vil anbefale det til enhver. Tak, fordi du læste med – håber du kan bruge min anmeldelse.